Tajemnica starożytnego „żelaznego filaru” w Indiach, który z niewiadomego powodu nie rdzewieje

Kategorie: 

Źródło: Kadr z Youtube

Żelazny filar Delhi, to wysoki na prawie 7 metrów słup, który znajduje się w meczecie Quvwat-ul w Mehrauli w Delhi w Indiach. Waży ponad 6 ton i jest w 98% wykonany z kutego żelaza. Uważa się, że kolumna została wykonana przy użyciu spawania kuźniczego. Kolumna jest bogato zdobiona, ale raczej nie wzbudzi zachwytu, jeśli nie wiesz, jak długa i tajemnicza jest jej historia.

 

 

Meczet Quwwat-ul pochodzi z 1192 roku. Stoi wokół Żelaznego Filaru w ruinach, zdradzając swój wiek. Meczet jest reliktem islamskich Indii. Żelazna kolumna sięga jeszcze dalej niż otaczający ją zrujnowany islamski budynek. Ale na pierwszy rzut oka żelazny filar nie zdradza swojego wieku. Został wykuty 1600 lat temu i przywieziony do Delhi około 1000 lat temu, zanim zbudowano meczet.

 

Taki stary żelazny filar powinien już dawno obrócić się w pył i rozproszyć od wiatru. Jednak hinduski filar stoi mocno nad islamskimi ruinami, które na długo przed nim rozsypią się w proch.

 

Według popularnego tłumaczenia inskrypcji Brahmi na Żelaznym Kolumnie w Delhi, kolumna została wykonana dla króla. Król pochodzi prawdopodobnie z okresu Gupta, biorąc pod uwagę epokę jego stworzenia. Został również wykonany na cześć jednego z najważniejszych hinduskich bóstw - Wisznu. Inskrypcja nie precyzuje, dla którego króla Gupty wykonano Żelazny Filar. Jednak powszechnie uważa się, że inskrypcja odnosi się do króla Chandragupty II, który panował od około 375 do 415 roku n.e.

Tłumaczenie inskrypcji Johna Fleeta z 1888 r. Brzmi:

„Ten, na którego ręce chwała została wypisana mieczem, kiedy w bitwie w krajach Vanga (Bengal) ugniatał (i odwracał) z powrotem (swoją) pierś wrogów, którzy zjednoczywszy się, przeciwstawili się (mu) ; - on, który po przekroczeniu w wojnie siedmiu ujść (rzek) Sindhu, Vahlikowie zostali podbici; - on, którego bryzy wciąż pachną zapachem południowego oceanu.

On, pozostałość wielkiej gorliwości, którego energia, po całkowitym zniszczeniu (swoich) wrogów, jak (pozostałość wielkiego, płonącego upału) wypalonego ognia w wielkim lesie, nawet teraz nie opuszcza ziemi; chociaż on, król, jakby zmęczony, opuścił tę ziemię i udał się do innego świata, przenosząc się (cielesnie) z ziemi (raju), podbił (zasługami swoich) czynów, (ale) pozostając na (tej) ziemi (na pamiątkę jego) chwały.

Przez niego, króla, została osiągnięta jedyna najwyższa władza na świecie, zdobyta jego własną ręką i (którą cieszył się) przez bardzo długi czas; (i) który, mając imię Chandra, nosił piękno twarzy jak (piękno) pełni księżyca - z wiarą skupioną na (bogu) Wisznu, ten wzniosły sztandar boskiego Wisznu został zainstalowany na wzgórze (zwane) Wisznupada "

Przeznaczenie Żelaznego Filaru w Delhi jest jedną z wielu tajemnic. Niektórzy twierdzą, że był to maszt wykonany dla króla w celu umieszczenia wspomnianej inskrypcji. Inni twierdzą, że był to zegar słoneczny w swoim pierwotnym miejscu w Madhya Pradesh. Dlaczego nie ma go już w Madhya Pradesh, to kolejna tajemnica. Nie ma dowodów na to, kto przesunął filar 1000 lat temu, w jaki sposób został przeniesiony ani nawet dlaczego. Wszystko, co możemy z całą pewnością powiedzieć o tym aspekcie historii filaru, to to, że był on częścią krajobrazu Delhi przez bardzo długi czas.

 

Jakim cudem kolumna tak długo pozostawała nieskażona? Wygląda na to, że kolumna w ogóle nie rdzewieje. Chociaż teraz wiemy, że nie jest to do końca prawda. Jak na swój wiek jest w niewiarygodnym stanie. Jednak nie jest bez rdzy. Na kolumnie pojawiła się niewielka ilość rdzy. Nie czyni to stanu kolumny mniej tajemniczym. Jak wspomniano powyżej, nie powinna już istnieć. Jak ona przeżyła te wszystkie lata? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa.

Jednym z głównych katalizatorów rdzy jest wilgoć, a Delhi nie jest bardzo wilgotne. Może to być jeden z czynników naturalnego zachowania żelaznego filaru w Delhi. Inne możliwości obejmują kunszt ludzi, którzy wykonali słup, jakość użytych materiałów oraz szczęśliwe warunki, które zaowocowały warstwą ochronną na słupie.

 

Badanie przeprowadzone w 1963 roku sugeruje, że podczas budowy kolumny kawałki rozpalonego do czerwoności żelaza były kolejno uderzane młotkiem, aby nadać jej kształt. Każdy kawałek ważył od 44 do 66 funtów. Przy bliższym przyjrzeniu się, na powierzchni filaru widoczne są ślady młotka służącego do kucia żelaza. Według tych teorii 120 pracowników spędziło dwa tygodnie na budowie kolumny.

 

Niski poziom rdzy żelaznej jest prawdopodobnie spowodowany wysoką zawartością fosforu, niską zawartością siarki, niską zawartością manganu i wysoką zawartością żużla w kutym żelazie. Konstrukcja filaru jest nadal tajemnicą. Analiza samego filaru lub studium bogatej historii Indii może ostatecznie dostarczyć odpowiedzi.

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
loading...

Komentarze

Portret użytkownika Sd

Nie ma czegoś takiego jak

Nie ma czegoś takiego jak kute żelazo, zawsze jest o stop z węglem o nazwie stał lub żeliwo . Nie istnieje proces jak spawanie kuźnicze, może chodzić o skuwanie. Ogólnie więcej bzdur niż faktów.

 

 

W DYSKUSJI WYRAŻAM WŁASNE POGLĄDY KTÓRE NIE MAJĄ NA CELU NIKOGO OBRAZIĆ ,TYM NIEMNIEJ OBRAŻALSKIM WSTĘP DO DYSKUSJI SUROWO ZABRONIONY !!!

W DYSKUSJI WYRAŻAM WŁASNE POGLĄDY KTÓRE NIE MAJĄ NA CELU NIKOGO OBRAZIĆ ,TYM NIEMNIEJ OBRAŻALSKIM WSTĘP DO DYSKUSJI SUROWO ZABRONIONY !!!

Skomentuj