Kosmici mogą nas obserwować z ponad 1000 pobliskich gwiazd

Źródło: 123rf.com

Według najnowszych badań istnieje ponad 1000 układów gwiezdnych, w których obcy, jeśli istnieli, mogliby nas obserwować z daleka. Naukowcy zidentyfikowali 1004 układy gwiezdne znajdują się w linii wzroku z naszej planety i będące wystarczająco blisko nas, aby potencjalnie inteligentne formy życia tam żyjące mogły wykryć nie tylko planetę Ziemię, ale także chemiczne ślady życia na Ziemi.

W ciągu ostatniej dekady astronomowie odkryli setki planet krążących wokół odległych gwiazd.  Polega to na wypatrywaniu tak zwanego tranzytu planetarnego. Jest to sytuacja kiedy jasność gwiazdy jest nieco stłumiona poprzez przejście planety na tle tarczy odległego słońca. To zaciemnienie to znak, że między gwiazdą a teleskopem znajuduje się planeta. Analiza zmian światła wraz ze ściemnianiem gwiazdy może ujawnić nawet skład chemiczny atmosfery planety.

Ale ta metoda działa tylko w przypadku planet, których orbity przechodzą między ich gwiazdami a Ziemią. W nowym artykule naukowcy odwrócili tę formułę do góry nogami, starając się ustalić jakie pobliskie gwiazdy są ustawione tak, aby ich mieszkańcy mogli zobaczyć, jak Ziemia przechodzi przed Słońcem. Jeśli w najbliższej nas przestrzeni kosmicznej istnieją inne formy życia, będą w stanie wykryć oznaki naszej egzystencji. Jest to całkiem możliwe w przypadku dużej liczby pobliskich gwiazd.

Naukowcy odkryli, że w odległości 326 lat świetlnych od naszej planety znajduje się 1004 punktów, z których można zobaczyć Ziemię. Spośród nich 508 ma kąty widzenia, które zapewnią im co najmniej 10 godzin danych obserwacyjnych za każdym razem, gdy Ziemia przechodzi między tym miejscem a Słońcem. Właśnie wtedy panują idealne warunki do wykrywania oznak życia w jej atmosferze.

Eksperci sugerują, że około 5% z tych 1004 gwiazd jest prawdopodobnie zbyt młodych, aby mogło powstać inteligentne życie, nawet jeśli wokół nich krąży planeta z warunkami nadającymi się do zamieszkania. Ale pozostałe 95% zalicza się do gwiazd, które mogą podtrzymywać życie przez miliardy lat, co jak pokazuje Ziemia, jest wystarczająco długim czasem, aby mogło ewoluować  inteligentne życie, w odpowiednich warunkach.

Następnym krokiem, będzie skupienie się na poszukiwaniach śladów życia na 1004 gwiazdach wymienionych w tym artykule. Badanie to zostało opublikowane 20 października w Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

5