Sygnał FRB 121102 może być próbą komunikacji z obcą cywilizacją

Źródło: innemedium

Z odległości 3 miliardów lat świetlnych od Ziemi, w galaktyce karłowatej, ma miejsce zjawisko pełne tajemnic. Stamtąd pochodzi sygnał o nazwie „FRB 121102”. Został on po raz pierwszy zaobserwowany w 2012 roku, a od tego czasu naukowcy starają się zrozumieć jego pochodzenie i naturę. Oto najnowsze informacje na temat sygnału FRB 121102 oraz istniejące hipotezy dotyczące jego źródła.

Czym jest FRB 121102? FRB to skrót od angielskiego „Fast Radio Burst”, czyli „szybka eksplozja radiowa”. Są to krótkotrwałe impulsy fal radiowych, trwające zaledwie kilka milisekund, ale charakteryzujące się bardzo dużą energią. Sygnał FRB 121102 należy do najjaśniejszych źródeł FRB obserwowanych w naszej galaktyce.

Co wiemy o sygnale FRB 121102? Sygnał FRB 121102 został odkryty w 2012 roku przez astronomów z Parkes Observatory w Pensylwanii (USA). Od tego czasu zaobserwowano go jeszcze kilkakrotnie, co pozwoliło naukowcom lepiej zbadać jego właściwości. Pochodzi z galaktyki karłowatej oddalonej od nas o 3 miliardy lat świetlnych. Charakteryzuje się niezwykle wysoką energią, przewyższającą energię innych znanych eksplozji radiowych we wszechświecie.

Sygnał się powtarza: zaobserwowano go już ponad 200 razy! Impulsy fal radiowych wykazują szerokie spektrum częstotliwości, co może sugerować nietypowe pochodzenie sygnału.

Naukowcy wciąż nie potrafią dokładnie ustalić, co jest źródłem sygnału FRB 121102. Istnieją jednak różne hipotezy, które mogą wyjaśnić jego pochodzenie. Na przykład gwiazdy neutronowe. Jedną z popularnych hipotez jest pochodzenie sygnału FRB 121102 od gwiazdy neutronowej - niezwykle zwartego obiektu, powstałego po wybuchu supernowej. Gwiazda neutronowa może posiadać bardzo silne pole magnetyczne, które generuje rozbłyski radiowe podczas jej obrotów.

Inna hipoteza zakłada, że sygnał FRB 121102 może być związany z czarną dziurą. Czarna dziura to obiekt o tak ogromnej grawitacji, że nawet światło nie jest w stanie z niej uciec. Jeśli w pobliżu czarnej dziury znajduje się inny obiekt (na przykład gwiazda), może on doświadczyć silnych oddziaływań grawitacyjnych, które prowadzą do emisji eksplozji radiowych.

Istnieje również hipoteza, że sygnał FRB 121102 może być związany ze sztucznym źródłem, takim jak sygnał pochodzący od pozaziemskiej cywilizacji. Jednak większość naukowców podchodzi sceptycznie do tej hipotezy, ponieważ nie ma żadnych dowodów, które mogłyby ją potwierdzić.

Sygnał FRB 121102 nadal stanowi zagadkę dla naukowców. Mimo że istnieje kilka hipotez dotyczących jego pochodzenia, żadna z nich nie została ostatecznie potwierdzona. W przyszłości naukowcy mogą odkryć więcej informacji, które pozwolą rozwiązać tę tajemnicę i poszerzyć naszą wiedzę na temat funkcjonowania wszechświata. Aby to osiągnąć, kontynuowane są dalsze badania i obserwacje sygnału FRB 121102, które mogą prowadzić do nowych odkryć oraz lepszego zrozumienia tego zjawiska.

Nie ma jeszcze ocen