Zagadka zaginięcia Amelii Earhart może zostać rozwiązana. Być może odnaleziono wrak jej samolotu

Kategorie: 

Źródło: kadr z YouTube

Mogło nastąpić przełomowe odkrycie w jednej z największych zagadek lotniczych XX wieku. Tony Romeo, były oficer wywiadu Sił Powietrznych USA i obecnie szef prywatnej firmy eksploracyjnej Deep Sea Vision, ogłosił, że jego zespół mógł znaleźć wrak samolotu Amelii Earhart, który zaginął w 1937 roku nad Pacyfikiem. Earhart, znana amerykańska lotniczka, stała się pierwszą kobietą, która samotnie i bez przystanku przeleciała Atlantyk w 1932 roku, a jej tajemnicze zniknięcie podczas próby okrążenia Ziemi pozostawało nierozwiązane przez prawie dziewięć dekad.

 

Firma Deep Sea Vision (DSV) z Karoliny Południowej opublikowała obraz sonaru, który według nich może być pozostałością samolotu Amelii Earhart. Earhart, słynna amerykańska lotniczka, zaginęła nad Pacyfikiem w 1937 roku podczas próby przełomowego lotu dookoła świata z nawigatorem Fredem Noonanem. DSV uzyskało to zdjęcie po szeroko zakrojonych poszukiwaniach na Pacyfiku w rejonie wyspy Howland, która była planowanym celem podróży Earhart.

 

Tajemnicze zniknięcie Amelii Earhart niepokoi historyków od kilkudziesięciu lat, dając początek licznym teoriom i domysłom. Panuje przekonanie, że Earhartowi i Noonanowi zabrakło paliwa i wpadli do Pacyfiku w pobliżu wyspy Howland podczas jednego z ostatnich etapów podróży. DSV twierdzi, że zdjęcie wykonane przez bezzałogowy pojazd podwodny na głębokości 5 000 metrów przedstawia kontury przypominające unikalny ogon samolotu Earhart. Obraz sonarowy, który zespół uważa za wrak samolotu Lockheed Model 10-E Electra Earhart, wyróżnia się charakterystycznymi cechami, takimi jak podwójne pionowe stabilizatory na ogonie. Zespół Romea planuje powrócić na miejsce w późniejszym terminie w tym roku lub na początku 2025 roku, aby przeprowadzić dalsze badania.

 

DSV postanowiło na razie nie ujawniać dokładnej lokalizacji znaleziska, ale planuje kontynuować dalsze poszukiwania. Firma przypisuje swoje odkrycie „teorii linii daty”, którą po raz pierwszy zaproponowała Liz Smith, była pracownica NASA, w 2010 roku. Zgodnie z tą teorią Noonan mógł zapomnieć o cofnięciu kalendarza o jeden dzień, kiedy przekroczyli Międzynarodową Linię Daty, co spowodowało błąd nawigacji na niebie i błąd nawigacji w kierunku zachodnim wynoszący 60 mil.

 

Amelia Earhart zasłynęła w 1932 roku jako pierwsza kobieta, która samotnie przeleciała Atlantyk. 20 maja 1937 roku wyruszyła w podróż, aby jako pierwsza kobieta okrążyć świat. Jednak Earhart i Noonan zniknęli 2 lipca 1937 roku po wystartowaniu z Lae w Papui-Nowej Gwinei podczas trudnego lotu do tankowania o długości 2500 mil na wyspie Howland.

 

Romeo i jego 16-osobowy zespół przeszukiwali ocean przy użyciu drona podwodnego Kongsberg Discovery HUGIN 6000, skanując ponad 13 400 km kwadratowych dna morskiego. Po analizie danych z tej ekspedycji natrafili na niejasny sonarowy obraz kształtu samolotu na głębokości 5000 metrów, około 160 km od Wyspy Howland, mniej więcej w połowie drogi między Hawajami a Australią. Romeo sugeruje, że Earhart mogła wylądować na powierzchni oceanu z powodu braku paliwa, a następnie samolot zatonął, pozostając niewzruszony przez łagodne prądy.

 

Odkrycie to, jeśli zostanie potwierdzone, zakończyłoby jedną z najdłużej nierozwiązanych zagadek w historii lotnictwa i mogłoby dostarczyć nowych informacji na temat ostatnich chwil Earhart i jej nawigatora, Freda Noonana. Jednakże, zanim zostanie to oficjalnie potwierdzone, konieczne będzie przeprowadzenie dokładniejszych badań i analizy znalezionego obiektu.

 

 

Ocena: 

5
Średnio: 5 (1 vote)
loading...

Skomentuj