Kategorie:
Japan Air Lines Special Cargo Flight 747 przewoził ładunek francuskiego wina z Paryża do Tokio. Plan lotu przewidywał przystanki w Paryżu, Reykjaviku, przelot przez północny Atlantyk i Grenlandię, a następnie lądowanie w Anchorage na Alasce, i powrót do Japonii przez Ocean Spokojny. Rzeczywistość okazała się jednak być inna, a przelotowi japońskiego samolotu towarzyszyła obserwacja tajemniczych świateł przypisywanych pojazdom UFO.
W skład załogi wchodzili kapitan-weteran Kenju Terauchi, drugi pilot Takanori Tamefuji i inżynier lotu Yoshio Tsukuba. 16 listopada 1986 roku załadowany winem JAL1628 wystartował z Paryża i odbył pierwszy etap podróży do Reykjaviku. Po przekroczeniu granicy z Alaską o 17:09 czasu lokalnego kontrola ruchu lotniczego w Anchorage skontaktowała się z nimi drogą radiową, aby zgłosić pierwszy kontakt z radarem. Znajdowali się wówczas na wysokości 35 000 stóp i poruszali się z prędkością około 965 kilometrów na godzinę.
Około godziny 17:11 czasu lokalnego kapitan Terauchi zauważył zagadkowe światła na wysokości około 32 tysięcy stóp. Początkowo doszedł do wniosku, że prawdopodobnie jest to amerykański myśliwiec odrzutowy z pobliskiej bazy lotniczej Eilson lub Elmendorf patrolujący przestrzeń powietrzną Alaski. Jednak po kilku minutach zauważył, że światła podążają za jego samolotem, co było niespodziewane w przypadku samolotu patrolowego. Po upływie około siedmiu minut, dwa światła znalazły się tuż przed kabiną pilotów oślepiając ich jasnym światłem. Terauchi twierdzi, że dwa światła, które zobaczył kilka minut wcześniej, nagle znalazły się tuż przed nimi. Zdaniem pilota był to pojedynczy pojazd, który emitował oświetlające pulsujące światło. Po około siedmiu minutach, UFO zmieniło kierunek lotu i znalazło się obok samolotu.
Drugi pilot, opisał te światła jako „świąteczny talerz” w kolorze łososiowym. Twierdził również, że światła powoli pulsowały i „kołysały się” w powietrzu. Tamefuji zdecydował się wezwać Kontrolę Ruchu Lotniczego w Anchorage i przez następne trzydzieści minut Boeing 747 i AARTCC pozostawały w stałym kontakcie. W tym czasie kapitan Terauchi poprosił Tsukubę o przekazanie mu aparatu, aby mógł spróbować sfotografować światła. Żaden z pilotów nie byli w stanie uruchomić aparatu z powodu problemów z ostrością i ostatecznie zrezygnowali z próby zrobienia zdjęcia. W pewnym momencie, zaczęli oni doświadczać zakłóceń radiowych, dlatego Anchorage poprosiło ich o zmianę częstotliwości.
Terauchi postanowił sprawdzić, czy dziwaczne obiekty są widoczne na radarze Boeinga 747:
Pomyślałem, że nie byłoby niczego na radarze samolotu, gdyby duży radar naziemny nic nie pokazywał, ale wizualnie oszacowałem odległość do obiektu i nie była ona zbyt daleka. Ustawiłem cyfrowy radar pogodowy na 20 morskich mil, brak kątu odchylenia i wówczas zobaczyłem na ekranie duży zielony i okrągły obiekt pojawił w odległości 13 do 15 km.
Piloci, poinformowali centrum Anchorage, że radar pogodowy wychwycił obiekt na godzinie dziesiątej. Wieża kontroli lotów nie była jednak w stanie go wyłapać. Dopiero radar wojskowy w Regionalnym Centrum Operacyjnym Elmendorf wykrył przelot obiektów UFO i zgłosił to do AARTCC. Kontroler utrzymywał że wykrył sygnał zwrotny, jednak zaznaczył iż było to przypadkowe echo radarowe, któremu nie towarzyszył sygnał transpondera. Podczas gdy Japończycy kontynuowali obserwację dziwnego pojazdu, dyspozytor AARTCC wezwał radar kontrolny Fairbanks, aby sprawdzić, czy wykrywa wspomniany obiekt w pobliżu JAL. Radar podejścia nie zgłosił żadnych innych obiektów niż JAL1628.
Mniej więcej w tym samym czasie, samolot pasażerski United Airlines wystartował z Anchorage i skierował się na północ do Fairbanks. Kontroler AARTCC poprosił pilota UA, aby spróbował zobaczyć obiekt, który śledził lot JAL. Pilot UA obiecał pomóc, dlatego kontroler zażądał, aby lot JAL pozostał na wysokości 31 000 stóp, a lot UA na 29 000 stóp. Następnie nakazał UA wykonać kilka zakrętów, aby samoloty znalazły się w odległości 8 kilometrów od siebie. Po zbliżeniu się samolotu United Airlines, UFO pozostawało w tyle, pozwalając samolotowi JAL lecieć daleko na przodzie. Pilot UA poprosił AARTCC, aby pilot JAL włączył reflektory co miało pomóc zlokalizować samolot. Wówczas, obydwa samoloty były oddalone od siebie o około 40 kilometrów, a Takeuchi wciąż dostrzegał poświatę tajemniczego obiektu.
Kiedy samoloty dzieliło zaledwie 19 kilometrów, pilot UA poinformował, że widział JAL i nic więcej. JAL1628 ostatecznie wylądował w Anchorage o godzinie 18:20. Historia tego lotu wywołała wiele kontrowersji lecz po przeprowadzeniu stosownego śledztwa pojawiły się jedynie 2 teorie tłumaczące ten incydent. Jedna z nich zakładała, że domniemane UFO to w rzeczywistości planeta Jowisz lub światło odbijające się kryształków lodu. Obrazy z wojskowego radaru zostały natomiast uznane za błedne, a rzekomy sygnał uznano za podzielenie odczytu samolotu JAL.
Komentarze
Los dał ludziom odwagę znoszenia cierpień.-Rzeczą człowieka jest walczyć, a rzeczą nieba – dać zwycięstwo.
Skomentuj