Marzec 2023

Astronomowie twierdzą, że wszechświat jest zbyt jasny i NASA zamierza sprawdzić dlaczego

Poszukiwania nieznanych gwiazd i innych źródeł światła, doprowadziły specjalistów z NASA do bardzo interesującego pomysłu. Eksperyment CIBER-2, ma za cel wysłanie w przestrzeń kosmiczną, serii kompaktowych teleskopów. Zadaniem tych badań jest zrozumienie, skąd we wszechświecie pochodzi tak zwane „dodatkowe” światło.

Astrofizycy już dawno zauważyli, że w kosmosie jest znacznie więcej światła, niż powinno być, biorąc pod uwagę dostrzegalną liczbę jego źródeł. Eksperyment CIBER-2, trwa od ponad dziesięciu lat i jego celem jest wyjaśnienie tej dysproporcji. Kieruje nim zespół badaczy dowodzony przez Michaela Zemcova z Rochester Institute of Technology w Nowym Jorku i Jamiego Bocka z California Institute of Technology w Pasadenie. Ostatni wylot kompaktowego teleskopu, miał miejsce 6 czerwca.

Schemat teleskopu CIBER-2

Nawet najbardziej optymistyczne szacunki liczby gwiazd we wszechświecie, nie wyjaśniają obecności promieniowania tła. Nie mówimy tu o relikcie, który jest echem Wielkiego Wybuchu. Poza Układem Słonecznym i Drogą Mleczną występuje dużo promieniowania w różnych zakresach, którego pochodzenie nie mieści się w istniejących danych o liczbie jego możliwych źródeł. Jedna z wersji mówi, że nie doszacowano dotąd liczby gwiazd we wszechświecie, a w szczególności poza galaktykami. Zbadaniem tych nieprawidłowości, zajmą się teleskopy wystrzelone w kosmos w ramach projektu CIBER-2.

Poprzednia seria eksperymentów potwierdziła, że ​​w kosmosie jest więcej promieniowania podczerwonego niż uważano. Nie wyjaśniono jednak jego natury. Dzięki rozszerzeniu czułości CIBER-2 astrofizycy oczekują dokładniejszej identyfikacji źródeł promieniowania. Jednym z takich źródeł, mogą być pierwotne gwiazdy wszechświata, które dawno przestały już istnieć. Emitowane przez nie promieniowanie nadal wędruje przez nieskończoną przestrzeń, powoli przechodząc w widmo o większej długości fali.

Istnieje również wersja alternatywna, wedle której większość „dodatkowego” światła, to po prostu odbite promieniowanie lub szum ze znanych źródeł. Istnieje również szansa, że ​​faktycznie światła jest więcej, a my po prostu nie rozróżniamy go dostępnymi narzędziami. Na wyjaśnienie tej zagadki przyjdzie nam jednak nieco poczekać, a przetwarzanie danych pozyskanych podczas CIBER-2 zajmie wiele lat.

We Wszechświecie odkryto rekordowo potężną czarną dziurę

Zespół astronomów odkrył jedną z największych czarnych dziur we Wszechświecie. Udało się to dzięki zjawisku zwanemu soczewkowaniem grawitacyjnym.

Międzynarodowy zespół astronomów z Wielkiej Brytanii, Niemiec i USA odkrył jedną z największych czarnych dziur znanych naukowcom. Zlokalizowano ją w galaktyce oddalonej o dwa miliardy lat świetlnych od Układu Słonecznego. Aby wykryć tę dziurę, naukowcy nie musieli ustalać momentu, w którym dziura była aktywnie zajęta przez pochłanianie pobliskiej gwiazdy, co najczęściej je zdradza. Tym razem obecność kosmicznej anomalii w galaktyce spowodowała zniekształcenie przechodzącego przez nią światła.

Zespół wykorzystał zjawisko soczewkowania grawitacyjnego, gdy między obserwowanym obiektem a naszymi teleskopami pojawiła się kolejna galaktyka, zniekształcająca światło pochodzące od sąsiada w taki sam sposób, w jaki zwykła szklana soczewka zniekształca światło z lampy mikroskopu, zwiększając widzialne obraz.

Za pomocą symulacji komputerowych naukowcy obliczyli rozmiar czarnej dziury, która zniekształca widziane przez nas światło i dopiero gdy parametry dziury osiągnęły imponującą masę, 30 miliardów razy większą od Słońca, modele te zbiegły się z faktycznie obserwowanymi, zarejestrowanymi przez teleskopy naziemne.

Jest to jedna z największych czarnyh dziur znanych astronomom i zgodnie z naszymi obliczeniami znajduje się na górnej granicy tego, jak duży może być taki obiekt kosmiczny. Jest to również pierwsza czarna dziura wykryta za pomocą soczewkowania grawitacyjnego, które pozwoliło ustalić obecność anomalii bez dodatkowych warunków, takich jak absorpcja przez czarną dziurę sąsiedniej gwiazdy, która zdradzałaby swoją obecność swoim światłem.

Naukowcy mają nadzieję, że obserwując inne galaktyki, będą w stanie zobaczyć jeszcze więcej nieaktywnych czarnych dziur we wszechświecie. Dostarczy to więcej informacji o ich wyglądzie i rozwoju. Być może w przyszłości ludzie zbudują jeszcze większe i bardziej czułe teleskopy, które dadzą nam możliwość zajrzenia w najdalsze zakątki kosmosu i dowiedzenia się jeszcze więcej o tych tajemniczych anomaliach czasoprzestrzeni.

Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Rzeczywistość nie istnieje, dopóki na nią nie spojrzysz

Fizyka kwantowa jest dziwna. Wynika z niej na przykład to, że Księżyc niekoniecznie istnieje, jeśli na niego nie patrzysz. Tak mówi mechanika kwantowa, która stwierdza, że istnienie zależy od tego, który obserwuje.

Fizyka kwantowa jest jednym z najbardziej fascynujących obszarów nauki, który pozwala nam na zrozumienie fundamentalnych procesów zachodzących w materii i energii. Jednym z kontrowersyjnych tematów w tej dziedzinie jest pytanie o to, czy nieobserwowana rzeczywistość faktycznie istnieje.

Cząstka kwantowa może istnieć jednocześnie w dwóch wzajemnie wykluczających się stanach. Na przykład foton można spolaryzować w taki sposób, że pole elektryczne w nim wije się pionowo, poziomo lub w obu kierunkach jednocześnie - przynajmniej do czasu jego zmierzenia. Stan dwukierunkowy następnie losowo dzieli się na pionowy lub poziomy. Bardzo ważne jest to, że bez względu na to, jak stan dwustronny zostanie zniszczony, obserwator nie może założyć, że pomiar po prostu pokazuje, jak foton został już spolaryzowany. Polaryzacja pojawia się tylko podczas pomiaru.

Ta ostatnia uwaga nie spodobała się Albertowi Einsteinowi, który uważał, że polaryzacja fotonu powinna mieć znaczenie, niezależnie od tego, czy jest mierzona, czy nie. Zasugerował, że cząstki mogą przenosić „ukryte zmienne”, które określają, w jaki sposób tworzy się stan dwustronny. Jednak w 1964 roku brytyjski teoretyk John Bell znalazł sposób, aby eksperymentalnie udowodnić, że takie ukryte zmienne nie mogą istnieć, wykorzystując zjawisko znane jako splątanie.

Dwa fotony mogą być splątane tak, że każdy z nich jest w nieokreślonym stanie w obu kierunkach, ale ich polaryzacje są skorelowane, więc jeśli jeden z nich jest poziomy, to drugi musi być pionowy i odwrotnie. Badanie splątania nie jest łatwe. Aby to zrobić trzeba mieć przyrząd pomiarowy. Instrumenty te można ustawić niezależnie od siebie, więc można sprawdzić, czy dany foton jest poziomy, czy pionowy, a wtedy może obrócić swój detektor. Względna orientacja detektorów wpływa na to, jak silnie korelują ich pomiary.

Według interpretacji fizyki kwantowej, nierozwiązany pozostaje problem natury fali materii. Według jednej z hipotez, fale te rzeczywiście istnieją w postaci fal, dopóki nie zostaną zaobserwowane przez kogoś lub coś, wtedy ulegają one klasycznym procesom fizycznym, które można opisać zgodnie z zasadami mechaniki klasycznej. Inaczej mówiąc, rzeczywistość może istnieć w formie "potencjału" lub "możliwości", dopóki nie zostanie zmierzona.

Takie podejście do natury rzeczywistości ma swoje korzenie w tzw. zasadzie nieoznaczoności Heisenberga. Według tej zasady, nie można dokładnie określić jednocześnie położenia i pędu cząstki kwantowej, co prowadzi do określenia niepewności w pomiarze tych wielkości. Inne interpretacje fizyki kwantowej mówią o tym, że nieobserwowana rzeczywistość istnieje w formie superpozycji stanów, które ulegają redukcji w momencie dokonywania pomiaru.

Ta koncepcja rzeczywistości ma ogromne znaczenie dla fizyki i filozofii nauki. Jednym z głównych pytań jest to, czy istnieją faktycznie rzeczywistości, które nie są obserwowalne. Niektórzy fizycy, tacy jak David Bohm, wierzą, że rzeczywistość może istnieć w formie ukrytych zmiennych, które nie są widoczne dla obserwatora, ale które wpływają na wyniki eksperymentów kwantowych. Inni uważają, że fizyka kwantowa po prostu nie jest w stanie opisać rzeczywistości poza granicami naszej percepcji.

Jednym z najważniejszych wyzwań dla fizyki kwantowej jest zrozumienie natury rzeczywistości i tłumaczenie tego, co dzieje się poza granicami naszego świata percepcji. Czy nieobserwowana rzeczywistość faktycznie istnieje? Czy nasza percepcja rzeczywistości ma wpływ na to, co faktycznie się dzieje? To pytania, na które odpowiedzi nie są jeszcze znane, ale nadal prowadzone są badania w tym kierunku.

Koncepcja nieobserwowanej rzeczywistości to koncepcja, która jest często dyskutowana w filozofii, fizyce teoretycznej oraz w innych dziedzinach nauki. Według tej koncepcji istnieją aspekty rzeczywistości, które są poza zasięgiem naszych zmysłów lub nie mogą być obserwowane bezpośrednio.

W fizyce, koncepcja nieobserwowanej rzeczywistości odnosi się do zjawisk i obiektów, których nie możemy zaobserwować za pomocą obecnie dostępnych narzędzi lub technologii. Przykładem takiej rzeczywistości może być ciemna materia lub ciemna energia, które według teorii są obecne w kosmosie, ale nie można ich bezpośrednio zaobserwować.

W filozofii, koncepcja nieobserwowanej rzeczywistości odnosi się do kwestii, które leżą poza zasięgiem naszych zmysłów i doświadczenia. Przykładem może być koncepcja Boga, który jest uważany za byt duchowy i nie może być bezpośrednio zobaczony czy dotknięty.

Nieobserwowana rzeczywistość jest również często omawiana w kontekście nauki i metafizyki. Według niektórych teorii, istnieją aspekty rzeczywistości, które są poza naszą percepcją, ale mogą mieć wpływ na nasze doświadczenie. Przykładem może być koncepcja energii, która jest nieobserwowalna bezpośrednio, ale ma wpływ na nasze środowisko i zdrowie.

W sumie koncepcja nieobserwowanej rzeczywistości jest złożonym zagadnieniem, które wymaga uwzględnienia wielu czynników z różnych dziedzin nauki i filozofii. W każdym przypadku, jednakże, istnieją aspekty rzeczywistości, które są poza zasięgiem naszych zmysłów i doświadczenia, a ich istnienie jest często dyskutowane i badane przez naukowców i filozofów.

Czy na Ziemi istniały inne cywilizacje? Kto mógł poprzedzać ludzi?

Tak zwana hipoteza sylurska sugeruje, że miliony lat temu na Ziemi mogła istnieć cywilizacja (niekoniecznie ludzka), zdolna do przekształcania świata, która została zniszczona w jakimś katakliźmie. Gavin Schmidt, dyrektor Goddard Institute for Space Studies w NASA, oraz astrofizyk Adam Frank z University of Rochester opierają swoje teorie na badaniach zjawiska znanego jako „maksimum termiczne paleocenu i eocenu”.

Ta dramatyczna zmiana klimatu, wyznacza koniec paleocenu i początek eocenu. Doszło do niej około 56 milionów lat temu i być może, została wywołana sztucznie. W tamtym okresie, średnia temperatura Ziemi była o 15 stopni wyższa niż obecnie. Na całej powierzchni Ziemi praktycznie nie było lodu, a klimat na biegunach był niemalże tropikalny.

Źródło: InneMedium

Jest to o tyle ciekawe, że badania geologiczne, dowodzą, iż w poprzedzających ten okres stuleciach nastąpił gwałtowny wzrost emisji dwutlenku węgla, porównywalny z tym, jakiego badacze spodziewają się po antropocenie – epoce geologicznej ludzkości, która zastąpi obecny holocen. Czy te wydarzenia świadczą o istnieniu nieludzkiej cywilizacji przemysłowej?

Hipoteza sylurska nie jest powszechnie akceptowaną teorią naukową, ale raczej eksperymentem myślowym, który został zaproponowany jako sposób na zbadanie potencjalnych scenariuszy rozwoju życia na naszej planecie. Istnieje niewiele dowodów empirycznych przemawiających za lub przeciw tej hipotezie. Jeśli ta wymarła cywilizacja naprawdę istniała, to całkiem możliwe, że nie pozostał po niej żaden ślad. Należy pamiętać, że większość znalezionych skamieniałości sięga tysięcy lub setek tysięcy lat, a nie milionów. Możliwe, że pozostałości hipotetycznych fabryk i budynków z tamtych czasów są dziś tylko kurzem.

Jak zauważają badacze, cywilizacja przemysłowa, która żyła 100 000 lat, czyli 500 razy dłużej niż nasza nie pozostawiłaby po sobie zupełnie nic. Poszukiwanie dowodów na istnienie takich cywilizacji, wymagałoby nowych i wyspecjalizowanych metod wykrywania. Nie zapominajmy, że złożone życie na Ziemi pojawiło się stosunkowo szybko pod względem geologicznym.

Źródło: InneMedium

Może to oznaczać, że inteligentne organizmy żywe mogą być znacznie częstszym zjawiskiem na naszej planecie. Zwolennicy tej hipotezy zwracają również uwagę na fakt, że wiele z warunków niezbędnych do ewolucji zaawansowanego życia, takich jak stabilny klimat i tektonika płyt, istniało na Ziemi od miliardów lat.

Jednym z głównych wyzwań na wsparcie tej hipotezy jest zupełny brak fizycznych dowodów potwierdzających istnienie wcześniejszej cywilizacji technologicznej. Nie ma żadnych znanych archeologicznych ani geologicznych dowodów, które wskazywałyby na obecność takiej cywilizacji. Warto tu jednak zauważyć, że wiele śladów działalności człowieka, które widzimy dzisiaj, takich jak budynki, jest stosunkowo krótkotrwałe pod względem geologicznym.

Źródło: InneMedium

Kolejnym wyzwaniem dla hipotezy syluru jest fakt, że ewolucja złożonego życia na Ziemi nie przebiegała po linii prostej, ale charakteryzowała się licznymi wymieraniami i okresami względnego zastoju. Możliwe, że pojawienie się zaawansowanego życia na Ziemi było stosunkowo rzadkim i mało prawdopodobnym wydarzeniem, a istnienie wcześniejszej cywilizacji jest jeszcze mniej prawdopodobne.

Chociaż hipoteza syluru jest interesującą i dającą do myślenia ideą, obecnie nie ma jednoznacznych dowodów przemawiających za lub przeciw możliwości wcześniejszej cywilizacji technologicznej na Ziemi. Hipoteza pozostaje przedmiotem debaty i spekulacji w środowisku naukowym.

Coś dziwnego dzieje się we wszechświecie

Dane z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a ujawniły rozbieżność dotyczącą rozszerzania się kosmosu. Z pewnością jest wiele rzeczy, których nie rozumiemy we wszechświecie, a jedną z najtrwalszych zagadek jest to, że kosmos rozszerza się w coraz szybszym tempie.

Od lat naukowcy zbierają dane i prowadzą obserwacje astronomiczne, próbując dokładnie obliczyć tempo tej ekspansji i zrozumieć, co może ją napędzać. Teraz NASA poinformowała, że ​​najnowsze dane z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a wydają się potwierdzać ideę, że dzieje się coś „dziwnego” - istnieje niezwykła rozbieżność w tempie rozszerzania się Wszechświata wokół nas w porównaniu z obserwacjami dokonanymi bezpośrednio po Wielkim Wybuchu.

Wnioski opierają się na prawie 30-letnich obserwacjach, podczas których teleskop skalibrował „znaczniki mil”, aby pomóc naukowcom obliczyć tempo ekspansji. Tym samym otrzymano najdokładniejszy pomiar tempa ekspansji wszechświata za pomocą teleskopów o złotym standardzie i znaczników mil kosmicznych.

Właśnie po to zbudowano Kosmiczny Teleskop Hubble'a, wykorzystując najlepsze znane nam techniki. Ta rozbieżność sugeruje, że ekspansja Wszechświata jest znacznie bardziej złożona niż oczekiwano i może obejmować nową fizykę, której jeszcze nie rozumiemy. Mamy nadzieję, że przyszłe obserwacje za pomocą nowszych teleskopów, takich jak James Webb, dostarczą dodatkowych danych, które raz na zawsze pomogą rozwiązać tę kosmiczną tajemnicę.

Naukowcy zbliżyli się do stworzenia kwantowego tunelu czasoprzestrzennego w stylu napędu Warp

Grupa fizyków przeprowadziła eksperyment, który może być prekursorem stworzenia kwantowego tunelu czasoprzestrzennego. Naukowcy byli w stanie przesyłać światło bez elektryczności lub wymiany cząstek.

Szef grupy naukowców, fizyk kwantowy Hatim Salih, nazywa nową metodę kontraportacją. Opiera się na koncepcji zwanej komunikacją kontrfaktyczną, która jest sposobem komunikowania się między dwoma punktami bez wymiany jakichkolwiek cząstek. Jako prosty przykład z życia rozważmy nieaktywną lampkę stanu silnika samochodu. Nic nie emituje, ale nadal sygnalizuje, że wszystko jest w porządku z twoim silnikiem.

Aby przesyłać informacje w czasie i przestrzeni, naukowcy wykorzystali system kwantowy, przez który kierowali światło. Fotony uderzały w swoje detektory, a następnie były rekonstruowane na odległym końcu systemu - bez faktycznego połączenia między elementami. W pewnym stopniu przypomina to teleportację znaną z science fiction.

Salih od co najmniej dziesięciu lat opracowuje sposób przenoszenia materii w kosmosie. Naukowcy byli w stanie zaprezentować swoją pracę w laboratorium, a zespół naukowców z Chin wysłał również mapę bitową z jednego miejsca do drugiego bez wymiany cząstek.

Następny krok w tym kierunku będzie wymagał stworzenia nowych komputerów kwantowych. Można ich użyć do stworzenia przejezdnego tunelu czasoprzestrzennego dzięki możliwościom kontrportacji. Nie pozwoli to jednak na natychmiastową podróż z prędkością większą niż prędkość światła, ponieważ metoda jest znacznie wolniejsza.

Fizyk z Harvardu postanowił znaleźć obcy artefakt w oceanie

Fizyk z Harvardu, Avi Loeb, planuje ekspedycję na Pacyfiku w poszukiwaniu pierwszego międzygwiezdnego meteorytu. Naukowiec organizuje w Papui-Nowej Gwinei poszukiwania warte 1,5 miliona dolarów w poszukiwaniu czegoś, co może być artefaktem obcych, który wpadł do oceanu w 2014 roku.

Znany fizyk z Harvardu wyrusza na ekspedycję na Pacyfik, aby znaleźć coś, co według niego może być artefaktem obcych, który wpadł do oceanu. Według mediów, Avi Loeb ogłosił, że organizuje wyprawę oceaniczną o wartości 1,5 miliona dolarów do Papui-Nowej Gwinei w celu poszukiwania fragmentów obiektu, który spadł u wybrzeży wyspy Manus w 2014 roku.

Loeb zauważył ten obiekt w 2019 roku i zidentyfikował go jako pierwszy odkryty meteor międzygwiezdny, co oznacza, że ​​pochodzi on spoza naszego Układu Słonecznego. Międzygwiezdne pochodzenie meteorytu zostało potwierdzone przez NASA w kwietniu 2022 roku. Uczony i jego zespół doszli również do wniosku, że meteor musiał być znacznie twardszy niż wszystkie pozostałe 272 meteoryty skatalogowane przez NASA Center for Near Earth Objects.

Zaintrygowany tym odkryciem stworzył zespół, który zaplanował dwutygodniową ekspedycję mającą na celu poszukiwanie fragmentów meteorytu na głębokości 1,7 km na dnie oceanu. Analiza składu fragmentów mogłaby pozwolić nam określić, czy obiekt jest pochodzenia naturalnego, czy sztucznego.

Według Loeba możliwe jest, że "meteoryt" został stworzony przez obcych i wystrzelony miliard lat temu przez odległą cywilizację technologiczną. Oczekuje się, że ekspedycja oceaniczna użyje statku z płozą magnetyczną rozstawioną z wyciągarką z długą liną. Zespół będzie się składał z siedmiu osób, a także grupy naukowej.

Przeszukany zostanie obszar o wymiarach 10 km x 10 km. Wykorzystano wiele źródeł, aby zawęzić wyszukiwanie do tego stosunkowo małego terenu. Rozmiar fragmentów, które potencjalnie mogłyby zostać odkryte przez zespół Loeba, będzie zależał od składu meteorytu. W przypadku meteorytu żelaznego fizyk przewiduje około tysiąca fragmentów większych niż milimetr.

Jeśli meteoryt był wykonany ze stali nierdzewnej, zespół Loeba spodziewa się znaleźć większe rozmiary, z dziesiątkami fragmentów większych niż centymetr. Loeb powiedział, że jeśli jego zespół odkryje „znaczący technologiczny relikt” przywiezie znalezisko do Nowego Jorku na wystawę. Według amerykańskich mediów wyprawa ma rozpocząć się tego lata.

Nowa planeta w Układzie Słonecznym mogłaby zakończyć życie na Ziemi

Nowy eksperyment pokazuje kruchość naszego Układu Słonecznego. Tylko jedna planeta orbitująca między Marsem a Jowiszem mogłaby wypchnąć Ziemię z naszego systemu gwiezdnego i tym samym zniszczyć na niej życie.

Do takiego wniosku doszedł Stephen Kane, astrofizyk z University of California w Riverside. Wyjaśnił jednak, że jego eksperyment nie miał na celu zastraszenia, ale wyeliminowanie dwóch zauważalnych luk w naukach o planetach. Układ Słoneczny jest bardzo niejednorodny. Istnieją małe skaliste planety jak Merkury, Wenus, Ziemia i Mars, ale są też gazowe olbrzymy jak Jowisz, Saturn, Uran i Neptun.

Największą planetą typu ziemskiego jest nasza Ziemia. Jednocześnie najmniejszy gazowy olbrzym - Neptun - jest cztery razy większy i 17 razy masywniejszy niż Ziemia. I nie ma między nimi nic pośrodku. W innych systemach gwiezdnych w tej szczelinie znajduje się wiele planet o masach zbliżonych do Ziemi.

Kolejna złożoność to fizyczna przerwa w orbitach. Pomiędzy Marsem a Jowiszem gdzie jest dużo przestrzeni, której nie zajmuje żadna planeta. Badanie tych luk pomaga naukowcom zrozumieć, jak zorganizowany jest nasz Układ Słoneczny i jak ewoluowała planeta Ziemia.

Kane stworzył model komputerowy, który pokazał, jak zmieniłaby się struktura naszego systemu, gdyby między Marsem a Jowiszem pojawiły się planety o różnych masach. Naukowiec zaobserwował, jaki wpływ miałoby takie wprowadzenie dodatkowej planety na orbity wszystkich innych planet. W większości przypadków przebieg wydarzeń był katastrofalny dla Układu Słonecznego.

Taka hipotetyczna planeta daje Jowiszowi wystarczającą siłę napędową, aby zdestabilizować wszystko inne. Pomimo tego, że wielu astronomów marzyło o tej dodatkowej planecie, to dobrze, że jej nie mamy. Jowisz jest znacznie większy niż wszystkie inne planety razem wzięte. Ten olbrzym jest 318 razy masywniejszy od Ziemi, dlatego jego wpływ grawitacyjny na wszystkie planety wokół jest bardzo duży.

Gdyby taka wędrująca planeta wielkości Ziemi znalazła się w naszym Układzie Słonecznym, lub jakikolwiek inny obiekt niebieski o wystarczającej masie i choćby trochę zakłóciłby orbitę Jowisza, wszystkie inne planety bardzo by ucierpiały. Planety zaczęłyby się poruszać jak kule po uderzeniu gracza w bilard.

W zależności od masy i dokładnego położenia hipotetycznej nowej planety jej obecność może ostatecznie wyrzucić Merkurego i Wenus z Układu Słonecznego, ale także wyrzuci naszą Ziemię. Ponadto może zdestabilizować orbity Urana i Neptuna, wyrzucając je w przestrzeń kosmiczną.

Ponadto taka planeta zmieniłaby trajektorię Ziemi wokół Słońca, czyniąc nasz świat znacznie mniej nadającym się do zamieszkania. Jeśli w ogóle nie zakończyłaby życia na planecie.

Badanie ma wpływ na poszukiwanie życia w innych systemach planetarnych. Chociaż podobne do Jowisza gazowe olbrzymy, daleko od swoich gwiazd, można znaleźć tylko w 10% przypadków, ich obecność może zadecydować, czy sąsiednie Ziemie będą miały stabilne orbity.

Wyniki badań, które zostały opublikowane w Planetary Science Journal.

Poltergeist z Enfield, najsłynniejsze nawiedzenie w historii

Jedną z najbardziej intrygujących paranormalnych historii z lat 70. jest przypadek „ Poltergeist z Enfield”. Seria niewyjaśnionych wydarzeń, miała miejsce nieopodal Londynu w latach 1977-1979. Nawiedzenie zaczęło się, od samotnej matki Peggy Hodgson i jej czwórki dzieci, które zaczęły doświadczać dziwnych zdarzeń w swoim domu.

Dzieci zgłaszały, że słyszały stukanie i pukanie w ściany i meble, a nawet widziały, jak ich zabawki same się poruszają. Rodzina była także ofiarami nieznanej siły, która miotała meblami po pokojach. Wszyscy domownicy, zgłaszali równiż dziwaczne głosy mówiące w nieznanym języku. Aktywność poltergeista skupiała się wokół sióstr Janet (11) i Margaret Hodgson (13 ).

Sprawa zyskała międzynarodową uwagę, gdy dwóch dziennikarzy z gazety Daily Mirror, Guy Lyon Playfair i Maurice Grosse, a zarazem członków Towarzystwa Badań Psychicznych rozpoczęło własne dochodzenie. Mężczyźni spędzili wiele miesięcy badając dom i zbierając dowody na dziwne incydenty które miały tam miejsce. Śledczym udało się uchwycić nagrania dźwiękowe głosu poltergeista, i utrzymywali, że należały do byłego mieszkańca domu. Byli oni także świadkami, sytuacji w której krzesło samo porusza się po pokoju i widzieli, jak ciężki ruszt kominka lewituje.

Na przestrzeni lat, sceptycy wielokrotnie odnosili się do wątpliwych aspektów tej historii. Guy Lyon Playfair w swoich późniejszych książkach na ten temat, sam otwarcie powątpiewał w prawdomówność dzieci. Sugerował on że niektóre z rzekomych działań poltergeista zostały sfałszowane przez dziewczyny, podczas gdy inne incydenty były autentyczne. Istnienie kilku sfałszowanych incydentów powinno być potężnym sygnałem alarmowym dla ekipy badawczej.

Warto zauważyć, że w sprawę tą zaangażowali się mocno medialni amerykańscy demonolodzy Ed i Lorraine Warren, którzy odwiedzili dom Enfield w 1978 roku i byli przekonani, że wydarzenia do jakich tam dochodzi mają nadprzyrodzone wyjaśnienie. W opozycji do tego stawała z kolei ich koleżanka z Towarzystwa Badań Psychicznych Anita Gregory, która twierdziła, że ​​sprawa Enfield była „przereklamowana”. Kobieta określiła również kilka epizodów zachowania dziewcząt jako „podejrzane” i spekulowała, że „zainscenizowały” one niektóre incydenty na korzyść dziennikarzy poszukujących sensacji .

Niezależnie od tego komu dajemy wiarę, nie da się zakwestionować tego, że historia poltergeista z Enfield pozostaje jednym z najlepiej udokumentowanych przypadków nawiedzenia. Ta niezwykła seria incydentów, stała się bazą dla serialu telewizyjnego The Enfield Haunting, została omówiona wielokrotnie w książkach, filmach dokumentalnych i audycjach radiowych. W mocno udramatyzowanej formie, uwieczniono ją również w horrorze The Conjuring 2 z 2016 roku. Czy faktycznie doszło tam do czegoś nadnaturalnego? Czy może tak jak twierdzą sceptycy jest to tylko seria głupich żartów małych dziewczynek i niezwykła umiejętność brzuchomóstwa ich matki?

Jądro odległej galaktyki zaczęło emitować strumień promieniowania w kierunku Ziemi

Po raz pierwszy astronomowie zarejestrowali, że dżety jednej z odległych galaktyk zmieniły swój ruch i nagle okazały się skierowane w stronę Ziemi. W ten sposób jądro tej galaktyki zmieniło się z kwazara w blazar.

Kwazar i blazar to dwa różne typy aktywnych jąder galaktyk, które wykazują intensywne emisje promieniowania elektromagnetycznego. Różnią się one jednak głównie sposobem w jaki te emisje są obserwowane.

Kwazary to aktywne jądra galaktyk, które znajdują się w odległości rzędu miliardów lat świetlnych od Ziemi. Ich nazwa pochodzi od skrótu anglojęzycznego "quasi-stellar radio sources" (kwazistellarne źródła radiowe), ponieważ pierwotnie były one odkrywane jako bardzo jasne źródła radiowe, które wydawały się być na pierwszy rzut oka gwiazdami. Kwazary wykazują intensywne emisje w zakresie promieniowania elektromagnetycznego od fal radiowych do promieniowania rentgenowskiego.

Blazary, z drugiej strony, to specjalny typ kwazarów, który emituje wiązkę promieniowania elektromagnetycznego skierowaną w stronę Ziemi. Oznacza to, że w przypadku blazarów obserwujemy je jako bardzo jasne źródła w zakresie promieniowania gamma, rentgenowskiego, ultrafioletowego, światła widzialnego i radiowego. Blazary wykazują również zmienność jasności w krótkim czasie, co oznacza, że ich jasność może zmieniać się w ciągu kilku godzin lub dni.

W tym konkretnym przypadku mówimy o galaktyce o numerze PBC J2333.9-2343, której odległość wynosi 656,8 miliona lat świetlnych. Wcześniej jego relatywistyczne dżety czyli skoncentrowane w spolaryzowany sposób emisje promieniowania elektromagnetycznego, nie były skierowane w stronę Ziemi, więc jego jądro uważano za kwazar.

Astronomowie postanowili jednak dokładniej zbadać galaktykę za pomocą różnych teleskopów. Stwierdzono więc, że blazar galaktyki jest skierowany w stronę Ziemi. Okazało się, że w pewnym momencie kierunek strumieni zmienił się o 90 stopni. Możliwe było również ustalenie rozmiaru galaktyki - jej średnica wynosi 4 miliony lat świetlnych. Na przykład nasza Droga Mleczna ma 100 tysięcy lat świetlnych.

Dżety kwazarów zmieniały wcześniej kierunek już wcześniej, ale tylko zmieniając biegunowość. Takie zjawisko jak teraz zostało odkryte po raz pierwszy. Wciąż nie jest znane co spowodowało to zdarzenie,. Być może było to spowodowane łączeniem się galaktyk lub wznowieniem aktywności czarnej dziury.